
Ось будинок, який побудував Джек…
Ви ж не думаєте, що якісна юридична послуга по реєстрації бізнесу – це та, про яку кажуть «зробимо за день»?
Чи думаєте?
Якщо так, то ми спробуємо змінити вашу думку.
До правового оформлення процедур створення та реєстрації нового бізнесу треба підходити так само ретельно, як і до будівництва нового дому.
ПОРІГ: Назва юридичної особи
З назви юридичної особи починається вхід до бізнесу, що будується.
Тут важливо: назва підприємства, що знов створюється, не повинна використовуватися іншими. Перевірка виконується зі зверненням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань України.
Крім цього, до вибору назви треба підходити ще й з чисто практичної точки зору.
Приклад: назва «Опівнічна камелія» для реєстрації ТзОВ, яке буде надавати авторемонтні послуги, може викликати зайві запитання у майбутніх контрагентів. В цьому випадку, наша допомога в створенні бізнесу не принесе свої плоди.
ФУНДАМЕНТ: Вибір організаційно-правової форми (ТзОВ, ПП, ФОП та ін.)
На цій стадії треба повністю опрацювати з юристом бізнес-план майбутнього підприємства. Чим воно буде займатися? Основне коло контрагентів (державні установи, юридичні чи фізичні особи)? Як і де закуповуватиметься товар чи сировина? Чи планується участь у тендерах? Чи буде власник наймати робітників та у якій кількості? Чи буде у нової фірми свій офіс?
Від того, наскільки вірно буде побудовано фундамент, буде залежати й міцність усіх конструкцій майбутнього бізнесу.
Тут важливо:
– для декотрих видів діяльності закон обмежує можливості вибору організаційної форми;
– організаційна форма бізнесу впливає на можливість вибору системи оподаткування.
Приклад: Підприємець А. звернувся до нас із запитом про реєстрацію ТОВ. Ми проаналізували його плани діяльності і прийшли до висновку: оскільки майбутній бізнес – роздрібний продаж товарів фізичним особам, найкращим рішенням буде реєстрація ФОП. Наша юридична підтримка малого бізнесу дозволила клієнтові позбувся непотрібних тимчасових і грошових витрат, адже він зміг вибрати найвигіднішу форму оподаткування.
СТІНИ: Визначення статутного капіталу та розподіл часток
Нам доводилося вирішувати суперечки, причиною яких був формальний підхід до формування статутного фонду та визначення часток учасників при створенні бізнесу. Те, що кожен з учасників вкладає в справу – це стіни, які тримають на собі весь проект. Адже якщо по ходу роботи між учасниками виникнуть суперечки на тему: хто, кому і скільки – підприємство захитається, а то і трісне по швах без шансу скористатися послугою допомоги в створенні бізнес проекту.
Тут важливо:
– фактична сума грошей, вкладених у створення бізнесу, не завжди співпадає з тою, що декларується у якості статутного капіталу;
– хтось із засновників може вкладати не грошові кошти, а досвід, знання, зв’язки;
– розмір зафіксованої частки у статутному капіталі може впливати на порядок прийняття рішень засновниками.
Приклад: Підприємці Б. та В. вирішили відкрити ресторан. У Б. були гроші, а В. п’ять років працював заступником директора у цій сфері, мав зв’язки з постачальниками, знав, як організувати роботу з нуля. Після консультації юриста майбутні партнери зрозуміли, що якщо розподілити статутні частки, виходячи з вкладених грошей, то одноосібні рішення по бізнесу буде приймати той, хто у ньому геть нічого не тямить. Він же буде отримувати левову частку прибутку. Частки перерозподілили, і тепер корпоративні суперечки не виникатимуть.
ДВЕРІ: Основні види діяльності
Визначення КВЕД (класифікація видів економічної діяльності) – це як відкриття дверей до бізнес-дому. Разом із клієнтом ми розкладаємо майбутню діяльність на складові частини, по кожній підбираємо саме той вид, котрий є необхідним. У ТзОВ та інших юридичних осіб види діяльності викладаються у статуті. У ФОП – вказуються при реєстрації. При визначенні видів діяльності також потрібно брати до уваги, що для деяких з них треба отримувати ліцензії та спеціальні дозволи.
Тут важливо: та діяльність, що не передбачена статутними документами чи не оголошена при реєстрації, може призвести до додаткового нарахування податків та накладення інших санкцій, аж до припинення бізнесу.
Приклад: ФОП Г. надавав своїм клієнтам повний комплекс послуг по ландшафту та озелененню. По КВЕД це 15 видів діяльності. Але при реєстрації 4 з них не були оголошені. Підсумком стало донарахування податку до 18% по тих видах діяльності, котрі надавалися, але не були зареєстровані. До нас клієнт Г. звернувся вже після цієї історії, і ми допомогли навести лад у ситуації, щоби уникнути проблем у майбутньому.
ДАХ: Статут та виконавчі органи
Мова не про «кришу» на сленгу 90-х. Це про керівників.
На підприємстві може бути як одноосібний керівник – директор, так і колегіальне керівництво – рада директорів на чолі з генеральним директором. Також може бути введений додатковий орган: наглядова рада. Порядок прийняття рішень керівними органами викладається у статуті.
Тут важливо: у статуті потрібно викласти порядок керування, який дійсно буде працювати. Якщо бізнес-рішення прийнято з порушенням статуту – воно може бути визнане незаконним.
Приклад: бажаючи обмежити повноваження директора, засновники вирішили, що підписувати договори на суму більш ніж 1 млн. грн він зможе лише за згодою загальних зборів засновників. При консультації з юристом засновники зрозуміли, що ризиком тут може стати визнання договору недійсним (якщо раптом по якійсь причині узгодження загальними зборами не відбудеться). Юрист запропонував два варіанти: розробити шаблон протоколу узгодження (для спрощення процедури) або відмовитися від ідеї обмежених повноважень. Клієнт обрав другий варіант.
ДИМАР: Вибір системи оподаткування
Щоби усі доходи бізнесу не вилетіли у податкову трубу, ваш «димар» повинен бути правильно сконструйований. Юрист аналізує, за якою системою оподаткування буде вигідно розвиватися саме цьому бізнесу, чи можлива реєстрація по спрощеній системі, чи є необхідність у реєстрації платником ПДВ, платником яких податків та зборів повинен бути даний бізнес. Для засновників бізнесу і директорів наш центр юридичної підтримки бізнесу проводить консультації з питань врегулювання податкових суперечок, відповідальності, передбаченої за порушення норм податкового кодексу.
Тут важливо: все.